torsdag 3 maj 2012

Downs syndrom

När jag googlade på Downs syndrom fick jag      889 000 träffar.
När jag googlade på Down syndrom fick jag     2 870 000 träffar.
När jag googlade på Down syndrome fick jag 26 800 000 träffar...

Jag har inte kollat skillnad på träffarna men helt klart, stavningen har betydelse! I alla fall för mängden.
Svenska downföreningen skriver Downs syndrom, men stavning utan s är också vanligt och verkar vara lika ok.

Lite lästips om samspel och kommunikationens viktiga roll:

Avhandling från 2009, norsk studie, 43 barn med Down syndrom. Av Anne-Stine Dolva.
"Children whit Down syndrome in mainstream schools; Conditions influencing participation"
Här kan du läsa om resultaten och vill du läsa hela avhandligen finns det en länk i slutet av artikeln.

Uppsats från 2007, specialpedagogutbildningen, Lena Lundmark.
"Barn med Down syndrom: språkträning och social träning." - Fyra fallstudier av barn i tidiga åldrar. Klicka här.

FUB ordnar:
Passar på att tipsa om en helgkurs för småbarnsföräldrar som har barn med utvecklingsstörning. Två tillfällen och orter, en i norr och en i söder. 15-16 september i Sunderbyn (Luleå), och 6-7 oktober Ädelfors folkhögskola. Läs mer här.

2 kommentarer:

  1. Excellent site. Plenty of helpful info here.
    I'm sending it to some friends ans also sharing in delicious. And of course, thank you to your effort!

    Here is my web-site steinzeitdiät

    SvaraRadera
  2. Amerikansk engelska: Down syndrome
    Brittisk engelska: Down's syndrome
    Svenska: Downs syndrom

    SvaraRadera

Tack för att du skriver en kommentar!