söndag 30 oktober 2011

Mera appar

Från PappasAppar: "Utbudet med appar för barn har växt kraftigt de senaste åren, men det är först under 2010 som det har börjat komma många svenska barn-appar för iPhones och iPads. Tyvärr är det svårt att hitta appar av hög kvalité i App Store. Många appar är på engelska, innehåller reklam eller är av andra anledningar inte passande för svenska barn.
Eftersom jag och mina barn provar många olika appar så vill jag gärna dela med mig av mina erfarenheter. Förhoppningsvis kan jag vägleda andra föräldrar.
Av naturliga skäl så intresserar jag mig för appar som vänder sig till lite mindre barn (även bebisar). Då och då skriver jag även om appar och spel för äldre barn eller som lämpar sig för föräldrar."

På FaceBook finns ett diskussionsforum om "autismvänliga appar".
Diskussionsforum för alla som är intresserade av att använda appar som hjälpmedel till personer inom autismspektrat. Här kan vi tipsa varandra om bra eller roliga appar, diskutera användarvänlighet m.m. I dokumenten, som syns till höger på sidan, hjälps vi åt att samla på appar i olika kategorier som "Kommunikation", "Scheman", "Förskoleuppgifter" osv. Välkomna!

 
Ett av de senare inläggen där: (iPad)
En app för er som använder "the incredible 5 point scale", alltså en skala man kan använda för att uttrycka hur starka oro man har och vad som ska göras när man är på en 2:a eller en 5:a. Inte alltid så lätt att uttrycka med ord i stunden.
itunes.apple.com
Read reviews, get customer ratings, see screenshots, and learn more about Autism 5-Point Scale EP on the App Store. Download Autism 5-Point Scale EP and enjoy it on your iPhone, iPad, and iPod touch
Många appar är till iPad men det finns även tips för android.

2 kommentarer:

  1. Hej! Är mamma till en dotter som utreds för autism (högfungerande) och hittade hit av en slump! Vilken bra sida! Eftersom jag arbetar inom området också är det en guldgruva för mig. Tack så mycket!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Roligt att du hittat hit och tack för dina snälla ord! /Marianne

      Radera

Tack för att du skriver en kommentar!